Alla inlägg under oktober 2015

Av Lisa Persson - 30 oktober 2015 16:03

                                             


                                               https://youtu.be/-YMpBCwxOuM



                    Låten är till min Älskling Lars

                      Klicka på länken och njut

 


Utan Dina Andetag Text

Skiva: Singeln Om du var här
Text: Joakim Berg 
Musik: Joakim Berg


Jag vet att du sover 
känner värmen från din hud 
bara lukten gör mej svag 
men jag vågar inte väcka dej nu 

Jag skulle ge dej 
allting du pekar på 
men bara när du inte hör
vågar jag säga så 

Jag kan inte ens gå 
utan din luft i mina lungor 
jag kan inte ens stå 
när du inte ser på 
och genomskinlig grå 
blir jag 
utan dina andetag 

Min klocka har stannat 
under dina ögonlock 
fladdrar drömmarna förbi 
inuti är du fjäderlätt och vit 

Och utan ett ljud 
mitt hjärta i din hand 
har jag tappat bort mitt språk 
det fastnar i ditt hår 

Jag kan inte ens gå 
utan din luft i mina lungor 
jag kan inte ens stå 
när du inte ser på 
och färglös som en tår 
blir jag 
utan dina andetag 

Jag kan inte ens gå 
utan din luft i mina lungor 
jag kan inte ens stå 
om du inte ser på 
och genomskinlig grå 
vad vore jag 
utan dina andetag

Vad vore jag 
utan dina andetag 

Back to Top

Av Lisa Persson - 30 oktober 2015 15:45

sa Lilla vidde till mig i dag. 4 år

Men det kan jag väl inte.. Har ju ingen.. 

Men ta dig på snipan då blev svaret..

Min son som satt i baksätet skrattade så han höll på att kikna..

Lyssna på låten med att klicka på länken här nedanför.

 

https://youtu.be/8Wp9iNINHMc

 

Av Lisa Persson - 30 oktober 2015 09:15

Denna goda vitlökspaj ska jag göra i dag.

Pajdeg:

3 dl Vetemjöl 
100 g Margarin (kallt) 
3 msk Vatten

Fyllning: 
150 g Rökt skinka 
1 burk Champinjoner (hela) 
1 burk Mjuk vitlöksost 
1 burk Créme fraiche 
1 hel Vitlök ca 10-15 klyftor 


Riven ost

Gör degen och låt denna stå kallt en stund. 
Tryck ut degen i en form, nagga, grädda 10 min i 200 grader.

Blanda vitlöksost, créme fraiche och vitlök, bred ut i pajen. 
Tärna skinkan och lägg i pajen, lägg även i champinjonerna. 
Strö över osten. 
Grädda 30 min.

Av Lisa Persson - 30 oktober 2015 09:10

 

Här ser ni våran hund stina"Änglands Flinta" hon blev 2 år i september.

En riktig cool och go tjej.

I morgon och under helgen blir det jakt med henne..

 

Å så har vi #Kungen# här igen..

  Bästisarna Stina och Kungen



Av Lisa Persson - 29 oktober 2015 13:07

 

Ja här har vi kungen.. vi satt han i en liten skål.

En riktig goding i från Göteborg.


Här nedan för var ifrån i går när jag och han var hemma hos min pappa på lite fika. Nu är Kungen 5,5 år..

 



Av Lisa Persson - 29 oktober 2015 12:51

Varit till tandläkaren i morse igen och fixade lite med mina tänder.

Jag har fått fri tandvård pga min sjukdom huontington..

Jag är i första fasen av 5

 

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/huntingtonssjukdom

 

Kom att tänka på när min son i dag när han fick sin diagnos diabetes..

Han fick en mobil då.(Han var 6 när han fick det) Hans kompis och hans mamma var i stockholm och åkte tunnelbarna när komipsen säger.. Mamma jag skulle också vilja ha diabets som Marcus..

VA!! säger hon.. varför då.. jo då får man en mobil..

Ja nu tänkte jag på mig själv också.. betalar hellre tandvården och utan min sjukdom..


Av Lisa Persson - 27 oktober 2015 17:19


Ingredienser: 
Mazarinbotten
200 g mandel
3 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia
3-4 msk vispgrädde
150 g mjukt smör
3 ägg
3 msk kokosnötsmjöl

Hallonmousse
8 gelatinblad
500 g hallon
5 dl vispgrädde
3 msk sötrix-flor och 1/4 krm stevia

Servering
1 ask färska hallon
citronmeliss 

Gör så här 
Mazarinbotten
Skålla och skala mandeln. Mal den i en mandelkvarn. Häll den
malda mandeln och sötning i en matberedare och pulskör i några minuter. Tillsätt sedan en matsked grädde i taget till lämplig mandelmassekonsistens.

Låt mandelmassan vara kvar i matberedaren, lägg i smöret och
pulskör. Tillsätt ett ägg i taget och kör till en jämn smet. Rör sedan i mjölet för hand.

Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform, cirka 24 cm i diameter. Häll i mandelmassesmeten, bred ut den väl.

Grädda tårtbottnen i 175° cirka 20 minuter. Låt svalna helt i sin form och lossna den sedan från pappret. Lägg tillbaka bottnen utan pappret i formen.

Hallonmousse
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i minst 5 minuter.
Mixa hallonen till puré. Häll cirka 1 dl av purén i en kastrull och värm ordentligt. Tillsätt grädde och sötning, blanda väl. Rör ner gelatinet i den varma hallonmixen. Blanda sedan ner den varma hallonmixen i purén.

Häll moussen över tårtbotten. Låt stelna i frysen i minst 4 timmar. Ta fram tårtan 1 timme före servering. Skär med vass kniv runt kanten när tårtan är halvtinad. Dekorera med färska hallon och citronmeliss.

Tips: Om man gör tårtan dagen före eller har den länge i frysen bör man ta fram den och tina sakta i kylen, gärna 10-12 timmar. Eller ta fram den på morgonen om den ska ätas på kvällen. 

Ovido - Quiz & Flashcards